Adam Česlík

Zakladatel konceptu Performance Training, spoluzakladatel Performance Power Center, performance coach, sportovní psycholog, 10 let praxe, stovky klientů po celé ČR, trenér profesionálních sportovců z více než 10ti sportů až po mezinárodní úroveň.

Tréninku a posilování se věnuji již devátým rokem. Začal jsem jako každý jiný klasickým kulturistickým tréninkem a dodržováním vysoce-frekvenčního stravování (6-8 jídel denně). V jednom bodě, když jsem zjistil, že jsem se už asi rok neposunul vpřed a soustavně se jen přetrénovávál jsem klasický trénink opustil a dal šanci tréninku silovému, zejména powerliftingu.

 

U toho jsem nějakou dobu setrval a mým největším koníčkem tehdy bylo kromě cvičení, vyhledávání nových, s tréninkem souvisejících informací. Nasával jsem je jako houba, vše zkoušel a po vyčerpání běžně dostupných zdrojů jsem se rozhodl pustit do trenérského kurzu. Lidem jsem ve cvičení pomáhal od úplného začátku a zdálo se tak být logické, stát se trenérem a moci si tím i něco vydělat.

 

Během trenérského kurzu, kdy jsem v podstatě ihned zjistil, že se tam již nic nového nepřiučím jsem narazil na zahraniční zdroje informací a s hrůzou zjistil, že to, co je o tréninku vyučováno pro trenéry, je co se týče vědomostí 20 let pozadu za zbytkem světa.

 

Rozhodl jsem se tedy chopit otěže do svých rukou, naučit se co půjde z venku, trenérský kurz doklepat do konce pomocí informací, které tam po mě požadovali a potom se vydat jako licencovaný trenér svým směrem a šířit vlastní přístup k tréninku.

A jak jsem teď napsal, tak jsem tehdy také udělal. Ihned po kurzu jsem začal pracovat jako trenér a i nadále jsem se ve volném čase vzdělával v metodice silového tréninku, dle ve světě uznávaných kapacit. Nabyté vědomosti jsem aplikoval ve svém tréninku, kde jsem prolomil dlouhodobou absolutní stagnaci, a také v tréninku se svými prvními oficiálními klienty. 

 

Zhruba v této době se v mé hlavě zrodil Performance Training - průnik toho nejlepšího od různých silových trenérů. Půl roku intenzivní aplikace a osekávání do podoby čirého diamantu vedlo k vytvoření jeho verze 1.0, která se na mě podepsala současnou ztrátou tělesného tuku, nabráním svalové hmoty a zvýšením síly a pracovních kapacit, tedy něčeho, co klasické paradigma fitness považuje za nemožné. To mě opět utvrdilo v tom, že alternativní pohled na trénink je nejenže možný, ale mnohdy dokonce efektivnější.

 

Postupem času to vedlo k vytvoření Performance Training 2.0, tedy nadstavby nad původní tréninkový systém, který v sobě zahrnoval jako hlavní přídavek zejména vzpírání. Jak se tehdy ukázalo, nelze se neustále zlepšovat ve všem zároveň a nadměrné tréninkové dávky s téměř až nelidským úsilím o to, se neustále zlepšovat ve všech silových disciplínách vedly k tomu, že se u mě vytvořil nejprve syndrom přetrénování a následně (jako reakce na nenaplňující se očekávání) také syndrom vyhoření a opuštění silového tréninku a posilování celkově.

Vysvobození pak přišlo ze strany něčeho, co v té době bylo zcela neznámé - silové gymnastiky. Díky ní se trénink stal opět zábavným a motivujícím. Zjistil jsem, že člověk jí může nejenže aplikovat denno denně, aniž by docházelo k přepětí (overreaching), ale také, že je takto vysoká frekvence tréninků nezbytná pro jakýkoliv posun v technicky náročnějších cvicích.

V této době jsem se také začal osvobozovat od mýtů o stravě, kterými jsem byl po celou dobu svého cvičení velice zasažen, a které se také podílely na vzniku syndromu přetrénování. Po letech dodržování neužitečných rituálů to bylo opravdové vysvobození a já jsem tak zjistil, že nejenže se nestane nic hrozného, ale dokonce to vede k lepším výsledkům s nižšími náklady. V hlavě jsem si v té době vždy pohrával s tím, že bych rád tyto informace rozšířil mezi veřejnost.

S tím, jak jsem objevil nový směr rozvoje a získal v něm určitých výsledků, pomalu se také navrátila má chuť a zápal pro silový trénink. Stejně jako touha vzdělávat se a rozšiřovat své obzory. Začal jsem opět praktikovat PT2.0 a připojil jsem k němu principy, cviky a techniky ze silové gymnastiky. Šel jsem při svém studiu více do hloubky a zavítal na půdu jednotlivých silových sportů, abych se učil přímo od závodníků a získával informace v terénu. Postupem času to vedlo k přiřazení také strongman disciplín, atletického tréninku, intervalového běhu, jógy, kalisteniky a v neposlední řadě také CrossFitu. Trénoval jsem ve všech myslitelných normálních posilovnách, atletických stadionech, v parcích, na dětských hřištích, na plážích, v CrossFitových boxech, strongmanských zázemích, gymnastických tělocvičnách i ve vodě a pod vodou. Cílem bylo zažít silový trénink ve všech myslitelných podobách a co nejvíce se přitom vymanit z klasického paradigmatu cvičení v klasické posilovně. 

Vznikl tak Performance Training 3.0.

Společně s tím, jak jsem pronikal stále více do hloubky silového tréninku, začínal jsem chápat jisté základní stavební kameny, které mají všechny společné napříč silovými sporty a konečně jsem také objevil, jak to vše kloudně skloubit dohromady. Během této doby pak také, v návaznosti na studium výživy a vlastní zkušenosti z minulosti navazovalo vytvoření článků o mýtech o stravě a následně vznik Performance Lifestyle.

 

V současné době se plně věnuji rozvoji systému Performance Training do nových směrů a plánuji další řadu souvisejících projektů. 

Performance Training se tak nakonec stal nejen mým koníčkem, ale také prací a dá se říci, že mi nyní vyplňuje většinu dne, týdne i měsíce. Cvičení a posouvání nejen svých hranic, ale také hranic mých klientů do nových výšin, spolu s bouráním mýtů o stravě  a tréninku vidím jako své poslání a dlouhodobý cíl.

V současné době se pak také hlavním cílem stává dokončit magisterské studium psychologie.

Adam Česlík